Gjalt Walstra

Affiche Gjalt Walstra

een eerbetoon

5 t/m 27 juni 2021

In november 2015 exposeerde Gjalt Walstra voor het eerst in Kunstlokaal №8, in een duo met Tineke Porck. Kunstenaars van het licht en de stilte.

Begin februari vorig jaar, Gjalt was “weer lekker aan het werk” in zijn atelier, maakten we een afspraak voor een nieuwe tentoonstelling.

Zijn plotselinge dood op 27 februari 2020 maakte alles anders. 

Gjalt Walstra

Gjalt Walstra werd in 1941 geboren in Leeuwarden. Hij studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie (destijds Kunstnijverheidsschool) in Amsterdam, waar hij na zijn studie al snel succes had als Friese kunstenaar van abstracte landschappen. In de jaren 70 vestigde hij zich in Hoornsterzwaag. Ook naast zijn beeldende werk in het atelier was hij actief, onder meer als theatermaker en -vormgever en als leraar. Hij exposeerde in binnen- en buitenland. Meest recent in Drachten (EM Galerie), Gorinchem (Symposion, 2015), Jubbega (Kunstlokaal №8) en Oranjewoud (Museum Belvédère – Frysk, 2019).

Verf en licht

Zijn monochrome doeken schilderde Gjalt Walstra traditioneel, met de kwast. Hij bracht dunne lagen verf op met zichtbare streken in verschillende kleuren over elkaar heen, zodat de verf het licht vangt. Wit is niet wit, in het zwart zit nooit zwart. Grijs bestaat uit allerlei kleuren. Het daglicht doet de kleuren leven. Laag voor laag bouwde Gjalt zijn werken op en laag voor laag ontdekt de kijker de diversiteit in de schijnbare uniformiteit: “Als je lang genoeg kijkt geeft het schilderij zich prijs, dan ga je het zien.”

Zelfs uit zijn donkerste doeken duikt licht op en ontduistert op magische wijze. Changeant als zijde, afhankelijk van onder welke hoek en met welke stemming je het benadert. 

Autonoom

Gjalt Walstra: “Bij mijn werk lijkt de verf te ademen, en deze indruk van ademen hangt zeer nauw samen met licht en het geschilderde. Hierin vind ik mijn identiteit. De beweging van het licht is een wezenlijk gegeven bij mijn manier van schilderen. Dit speciale facet is bij kunstlicht, dat statisch is, niet aanwezig. Het schilderij is autonoom. Het schilderij, de architectonische ruimte en de toeschouwer zijn een geheel. Ze zijn als het ware het kunstwerk.”

Zijn werken zijn abstracte, impressionistische voorstellingen die inhoud hebben zonder aanwijsbare betekenis. Kunstwerken in optima forma.

Zijn nieuwste werk is wit op wit. Het laatste van een groot oeuvre.

“Als er eenmaal helderheid is ontstaan, valt alles vanzelf op zijn plaats.” 


Opening

Zaterdag 5 juni om 15.00 uur leidt Huub Mous, kunsthistoricus en publicist, de tentoonstelling in.
Wilt u de opening bijwonen? U bent hartelijk welkom. Wel graag even aanmelden, zodat we rekening kunnen houden met het aantal aanwezigen. Bij te grote drukte wijken we uit naar de tuin en kunt u om beurten naar binnen.