
Wianda Keizer | Hans Emmelkamp
Oprecht en noodzakelijk
7 t/m 22 april 2018
Wianda Keizer
Oostwold, 1969
Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens, Kampen
Woont en werkt in Den Ham
Oprecht
Een verre einder, en een palenrij, de horizon als lijn. Wianda Keizer brengt een waargenomen moment, maar meer nog de gevoelde sfeer, terug tot ruimtelijke beelden. De ervaring wordt concreet in eenvoudige materialen als ijzer, paraffine, as, papier en touw. Door herhaalde, geduldige handelingen ordent ze de verschillende elementen tot installaties, hoge beelden en kleine, sobere objecten in een wisselwerking met de ruimte. Er is niets teveel, ze stellen niets voor. Ze maken dichtregels zichtbaar en stilte ertussen.
Hans Emmelkamp
Groningen, 1947
Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam
Academie Minerva, Groningen
Woont en werkt in Meppel
Noodzakelijk
Afgewogen contrasten, sterke contouren. Ze lijken zo vertrouwd, de vormen die Hans Emmelkamp tegen elkaar zet. Dingen, huiselijk, bijna vast te houden, om te bewaren. Maar wat is het voorwerp, de vorm, en wat is de achtergrond? Het is een zoeken naar harmonie, die met minimale middelen wordt bereikt. Vorm en tegenvorm vinden elkaar. Figuratie en abstractie, organische componenten en constructie gaan een bijna vanzelfsprekende relatie aan. Er is geen conflict, er is samenklank, en stilte.
Overzicht van de tentoonstelling

De opening
Recensies

Verstild werk: recensie door Dirk van Ginkel in de Leeuwarder Courant
“De schilderijen, collages en objecten van de kunstenaars versterken elkaar in hun streven naar verstilling en harmonie”. Lees de recensie.
Jurjen K. van der Hoek schreef een openhartige beschouwing over de tentoonstelling van Wianda Keizer en Hans Emmelkamp in Kunstlokaal №8. Lees de recensie.
