
Betty Simonides | Frank van Ansem
Duotentoonstelling
3 t/m 25 februari 2024
Betty Simonides
1952, Hindeloopen
Academie Minerva, Groningen
Woont en werkt in Assen
HANDELING
Kleurige vlakken en paneeltjes, in een losse compositie verspreid over de wanden. Betty Simonides brengt haar verf in transparante streken op volgens een tevoren bepaalde methode. De resultaten plaatst ze bij elkaar. Ze observeert de werking van het licht op kleur, vorm en materiaal in het werk zelf en in de onderlinge relaties, in de tussenruimten.
Vanuit deze mijmeringen, verhelderend uitgedacht, stelt ze zichzelf nieuwe regels om bedachtzame vervolgstappen te zetten in een voortdurend maakproces.

Frank van Ansem
1974, Eindhoven
AKV, Den Bosch
Woont en werkt in Eindhoven
ERVARING
Schijnbaar ongerijmde kleurschikkingen in dichterlijke harmonie getoonzet. Frank van Ansem zoekt in de geordende chaos van stapels verfstalen de vlakken en verhoudingen die hij tot zijn werk vormt.
Hij speelt de kleuren uit tot metrische composities van driehoeken, vierkanten, lijnen en rechthoeken waarin heldere en gedempte tinten elkaar ontmoeten: onverwachte kleurcombinaties die elkaar versterken of juist afstoten. Strak in de lak, soms gecombineerd met grijze isolatiedeken, op hout.
Hij “eet met zijn ogen”, en vindt.

In de pers verschenen twee beschouwingen bij de tentoonstelling van Betty Simonides en Frank van Ansem in Kunstlokaal №8.
- Liefde op het eerste gezicht bij kunst en kunstenaar, door Jurjen K van der Hoek
- Studies van kleur in Kunstlokaal №8, door Gitte Brugman
Kunst-stukjes, 8 februari 2024
Liefde op het eerste gezicht bij kunst en kunstenaar
Jurjen K van der Hoek
De kunstenaars hadden elkaar niet eerder getroffen, wisten zelfs van het bestaan van de ander niet af. Maakten kennis tijdens het ophangen van het werk. Niet alleen zij, maar ook de kunst van beider kunnen was nieuw aan elkaar. De compositie van de een ‘zag’ het werk van de ander in Kunstlokaal No.8 voor het eerst toen het uit de doos kwam. Voorzichtig en omzichtig beleefde het een het ander op het moment dat het aan de wand verscheen. De inrichters hingen het brutaalweg en ongegeneerd door elkaar aan de muur. Niet lukraak maar wel overwogen, streng afgemeten, waterpas. Maar zonder te vragen wat het werk daarvan zou vinden.

Hoewel het echter een eerste kennismaking betreft is het liefde op het eerste gezicht. Ze wagen zich vrijmoedig aan de ander en aan elkaar. Deze werken passen en lijken voor de ander gemaakt en bestemd. Ver van elkaar ontstaan in eenzelfde emotie. Gecreëerd om tezamen een gesamtkunstwerk te vormen. Een samengestelde compositie bestaande uit diverse delen. Direct nadat het gehangen is raakt het werk gewend en kan meteen communiceren. Zo zodat het tijdens de vernissage zonder woorden aansprak. De titelkaartjes ontbreken, het verhoogt de belevenis van het enkele en het geheel. Als een onbeschreven blad oogt de ruimtelijke compositie de bezoeker tegemoet. Er is een papier waarop de verdeling staat aangegeven, maar dat schuif ik terzijde om onbevooroordeeld het geëxposeerde te benaderen.
De werken grijpen figuurlijk in elkaar. De sfeer past letterlijk naadloos. Wanneer ik zonder nadenken kijk, mijn kennis uitschakel, merk ik nauwelijks verschil tussen de stijl van Betty Simonides en dat van Frank van Ansem. De composities zijn zo overeenstemmend in gesprek, dat ik mijn stem er niet tussen wil verheffen. Ik houd bij wijze van spreken mijn mond en beleef dit kunstkabinet, dit wonderlokaal, in stilte. Het spel van vlak en lijn, het stoeien met volume en ruimte, geeft al zoveel leven dat ik nauwelijks laat merken dat ik er ben. Verborgen achter mijn beschouwend vermogen kijk ik bedachtzaam rond.

Het werk bekijkt mij met aandacht terug, in belangstelling afwachtend wat ik ervan denk. Wat mijn bevinding is van hun bevestiging dat zij samen deze verbintenis aan kunnen en zijn gegaan. Het heeft ja gezegd en ik beaam dit volmondig. Zelden zag ik zo een eenheid in verschillend werk. Hoewel Kunstlokaal No.8 er een fijne neus voor heeft om tegenstellingen harmonieus samen te brengen. Er zijn in het twaalfjarig bestaan van de galerie al meerdere kunststukjes langs gekomen. De duo’s bleken maar al te vaak door te kunnen voor een solotentoonstelling. Het meervoud was veelal een enkelvoud.
Frank van Ansem speelt gespannen met lijnen en vlakken. Even uitgezet en afgemeten als de ruilverkaveling het land indeelt. Op het scherpst van de snede is het keurig in balans. Evenwichtig recht getrokken en stijlvol ingekleurd. De lijnen trekken de blik de compositie in. Er is experiment in die lijn en dat vlak, maar vooral in de structuur van de drager. Deze wordt niet weg geschilderd, maar blijft zichtbaar als houtnerf en doorbreekt speels de schijnbare zakelijkheid. Het is geen geprogrammeerde AI maar is met warm doorbloede hand gemaakt. Even fantasierijk als de graffiti waar Van Ansem zich voordien mee bezig hield. Beide bezigheden lijken rechtlijnig tegenover elkaar te staan, maar vormen een doorgetrokken lijn in het oeuvre van deze kunstenaar.
Het platte vlak treedt de ruimte in bij de uitgestalde objecten. De uitgestreken lijnen richten zich op, lijken volume te krijgen in de lengte en de breedte. De uitdrukking blijft de abstracte vorm in een kubusachtige entourage. Fragile, maar niet breekbaar, toont het zich in beperkte afmeting robuust en krachtig. Stevig werk, op klein formaat groots. En zo past het zich aan op dat van Betty Simonides. Dat ook geen grootsheid nodig heeft om hoogmoedig te zijn. En geen pretentieuze inspiratie kent om enkelvoudig aan te spreken. Een reeks kleurige kleine rechthoekige panelen aan de wand en op de vloer doen denken aan een rij boeken in mijn kast. Netjes naast elkaar geplaatst op formaat, niets valt uit de toon alsof gerubriceerd op alfabet. Het daglicht vindt er een weg in om al bladerend schaduw te vinden.

Minimal art is geen arme kunst maar heeft schijnbaar weinig aanknopingspunten nodig. Het werk dat Kunstlokaal No.8 brengt zou je ruwweg onder dat minimalisme kunnen scharen. Betty Simonides heeft hoogstens aan een enkele kleurlijn genoeg om aan te spreken. Of een meervoudige verschuiving van een enkel kleurvlak. De transparante verfstreken, met een brede kwast aangezet, zijn observaties van het materiaal en mijmeringen over de werkwijze. Het werk is bedachtzaam opgebouwd, stijlvol gearrangeerd en doet de compositie kleurrijk klinken. Het is niet alleen de gebruikte materie dat aandacht krijgt, maar meer nog hoe de uitwerking in de ruimte daarop en daarvan is. Op welke manier de kleur van het paneel een kunstwerk maakt en hoe zich dat verhoudt tot het licht dat een scherpe dan wel diffuse schaduw werpt.
Het lijkt op het eerste gezicht een kille tentoonstelling daar in Kunstlokaal No.8. Maar door het speelse spel met kleur, vlak en lijn dat bedachtzaam communiceert met ruimte en licht brengt het een warme sfeer binnen. Een behaaglijke stemming om te genieten van kunst in meervoudige eenvoud. De drempel lijkt hoog voor de minder geoefende kunstbeschouwer, maar is aangepast laag om de figuurlijk gehandicapte kunstliefhebber tegemoet te komen. De kunst in het voormalige schoollokaal is niet moeilijk of minder makkelijk leerbaar ernaar te kijken. De eigenaars willen onderwijzen en laten zien dat kunst vele kijkbare vormen heeft. Alles kan.
Tekst en foto’s Jurjen K van der Hoek

Leeuwarder Courant pagina 28 | woensdag 21 februari 2024
Studies van kleur in Kunstlokaal No8
Gitte Brugman
Kunstenaars Betty Simonides en Frank van Ansem zijn in hun beeldtaal nauw verwant. Hun manier van schilderen ligt echter ver uit elkaar, zo valt te zien in Kunstlokaal No8 in Jubbega.
Sommige schilderijtjes van Betty Simonides (Hindeloopen, 1952) zijn net proefstrookjes. Op een doekje heeft ze links één enkele kwaststreek gezet en rechts vier. Of links twee en rechts vijf. Het verloop van de kleur verschilt van donker tot vrijwel doorzichtig groen, of van dik rood tot meer transparant, bijna roze. In andere werkjes zijn de strepen even breed en nemen ze in intensiteit toe, de monochrome werkjes lijken nog het meest op proefstrookjes uit de donkere kamer van een fotograaf: elke stap is het beeld een beetje langer belicht.
Simonides werkt thuis in Assen volgens strenge regels, die ze zichzelf oplegt. Dat lijkt in contrast met de vrijheid die je als kunstenaar hebt, om te maken wat je wilt. ‘Maar ik maak die regels zelf’, zegt ze erbij. Ze bepaalt haar eigen grenzen, en daarbinnen experimenteert ze. Dat lijkt ze te doen met een zekere snelheid. Aan de wand hangt een hele serie plaatjes mdf, in allerlei kleuren kunsthars-dispersie met pigment. Ze hangen dwars op de muur, steken dus de ruimte in. De kleuren reflecteren op de wand, en op de buurplankjes.
Dat Simonides snel lijkt te werken zie je aan druppels die over de randen lopen. Sommige zijkantjes zijn niet geverfd, andere wel. Het is alsof de kunstenares niet kon wachten om de plankjes op te hangen, om het effect van haar werk te aanschouwen. De reeks kan zo lang of kort zijn als ze zelf wil, afhankelijk van de ruimte die ze heeft, of de tussenruimte tussen de plankjes.
Ze heeft ook plankjes aan elkaar geplakt, soms vier, soms twee. In Kunstlokaal No8 staan ze op de grond ge- groepeerd als boeken. De gekleurde zijkanten laten raden naar de tinten die nu verstopt zitten. Zijn die gelijk aan die van de randen, is er nog net een dun streepje van zichtbaar op de scheidslijn? Simonides laat je bewuster kijken naar kleuren en de effecten die ze hebben op elkaar.
Druppels of onvolkomenheden kom je bij Frank van Ansem (Eindhoven, 1974) niet tegen. De huisschilder uit Eindhoven werkt uiterst secuur. Het materiaal dat hij als kunstenaar gebruikt, komt uit zijn beroepspraktijk: hij componeert objecten van roerstokjes, en knipt collages van verfstalen, soms aangevuld met stukjes grijsgemêleerde isolatiedeken.
In een oud werk is te zien dat hij zich uitleeft met spuitbus op roerstaafjes, die uit het platte vlak steken. Het is een wat wild, lukraak werk. Het recente werk is daarentegen strakker georganiseerd en oogt zelfverzekerder. De geometrische composities stralen rust uit en intrigeren door de kleurcombinaties. Van Ansem verpakt beschilderde blokjes bovendien in een soort kastjes van restanten bekisting, als kostbare kleinoden.
Soms speelt de structuur van de ondergrond een rol, zoals in zijn gebeitste houten plankjes waarin de nerven nog zichtbaar zijn. Van Ansem combineert effen vlakken met drukkere houtstructuren, waardoor afwisselende composities ontstaan. Steeds met lange rechthoeken, hier en daar diagonaal gedeeld. Hoewel hij slechts enkele vormen gebruikt, zijn de mogelijkheden eindeloos. Dit spel kan hij nog heel lang volhouden.



Inrichten Betty Simonides | Frank van Ansem



Atelierbezoeken


Betty Simonides


Frank van Ansem