
Duotentoonstelling Els Moes | Nies de Vuijst, Kleur en beweging
Hèt recept voor een schilderij bestaat natuurlijk niet. Twee ingrediënten zijn wèl essentieel, zonder deze kun je geen schilderij maken: beweging en kleur. Het schilderen zelf, dus de handeling waarmee de verf wordt opgebracht, en de kleur in de verf, het pigment. Els Moes en Nies de Vuijst tonen hiermee de kracht van kleur en beweging, op hun eigenzinnigste manier. Het resultaat is bijna tegengesteld. Nies bouwt met grote gebaren abstracte eigen werelden. Els schildert bijna monochrome, gladde oppervlakken in uiterst subtiel verlopende tinten. Als je intens kijkt, komt een enorme diepte tevoorschijn.






Els Moes
1950
Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht
Woont en werkt in Haarlem
Kleur
Bijna monochrome, gladde oppervlakken in subtiel verlopende tinten. Els Moes strijkt uiterst dunne acrylverf op aluminium plaat. Laag na laag brengt zij kleur aan, de randen anders van toon of zelfs in een complementaire kleur. Soms is het centrum warmer en donkerder, zodat het beeld geborgenheid oproept. Een mysterieus, fluwelig donkerblauw trekt de blik naar binnen. In een ander werk licht het midden op in een sensatie van ruimte. Als je intens kijkt, komt uit de verf een enorme diepte tevoorschijn.
Nies de Vuijst
1955
Vrije Academie, Den Haag
Woont en werkt in Den Haag
Beweging
Afwisselend dringen zich donkere of lichte vormen naar de voorgrond, houden elkaar precair in balans en bieden doorkijkjes naar vermoedelijke ruimtes. Met grote gebaren bouwt Nies de Vuijst abstracte eigen werelden in witte toetsen tegen zwarte streken, aardetinten en groene en blauwe vlakken. Onder de huid, de bovenste laag verf van het schilderij, doemen hier en daar tekens op van eerdere handelingen. Zoals de stad verandert bouwt dit werk voort op zijn verleden.
Meer zien? Kijk wat we deden op atelierbezoek bij Els Moes en in het atelier van Nies de Vuijst.








Benieuwd naar alle tentoongestelde werken?